Δευτέρα 2 Απριλίου 2012

Συμμετοχή στο 4ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής - Μάιος 2012


Εικονική Επιχείρηση παροχής υπηρεσιών Πληροφορικής στο ΕΠΑΛ Πολυγύρου:
Ένα παράδειγμα βιωματικής μάθησης και κοινωνικής προσφοράς


Έφη Μπλιουκά 1, Άννα Νικολαΐδου 2, Δημήτρης Πολίτης 3, Χριστόδουλος Σκονδράνης 4, Άννα Στοΐκούδη 5

1 Μαθήτρια Β’ Τάξης  , ΕΠΑΛ Πολυγύρου
efoulinaki@gmail.com
2 Μαθήτρια Β’ Τάξης  , ΕΠΑΛ Πολυγύρου
anna_mili@windowslive.com
3 Μαθητής Β’ Τάξης  , ΕΠΑΛ Πολυγύρου
dimispolitis15@gmail.com
4 Μαθητής Β’ Τάξης  , ΕΠΑΛ Πολυγύρου
chskondranis@gmai.com
5 Μαθήτρια Β’ Τάξης  , ΕΠΑΛ Πολυγύρου
annou_la92@yahoo.com

Φίλιππος Κουτσάκας – ΠΕ20
fkoutsakas@sch.gr

Περίληψη
Κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2011-12, στα πλαίσια του μαθήματος «Συντήρηση ΗΥ» του τομέα Πληροφορικής των ΕΠΑΛ, οι μαθητές της Β’ τάξης ίδρυσαν και λειτούργησαν μία εικονική επιχείρηση παροχής υπηρεσιών Πληροφορικής.
Στόχοι της δράσης αυτής ήταν (1) η κατανόηση του τρόπου λειτουργίας μιας επιχείρησης πληροφορικής (2) η καλλιέργεια του ομαδικού πνεύματος (3) η ανάπτυξη προσωπικών και επιχειρηματικών δεξιοτήτων (4) η σύνταξη επιχειρηματικής αλληλογραφίας / εγγράφων (5) η στενότερη σύνδεση του σχολείου με την αγορά εργασίας και τέλος (6) η κοινωνική προσφορά.
Η παρούσα εργασία παρουσιάζει (1) τα βήματα που ακολουθήθηκαν για την δημιουργία και οργάνωση της εικονικής επιχείρησης (2) τις βασικές λειτουργίες τους ρόλους και την στελέχωση της (3) τον απολογισμό των μέχρι τώρα δράσεων και αποτελεσμάτων της και τέλος  (4) τα μελλοντικά σχέδια της.

Λέξεις κλειδιά: Εικονική Επιχείρηση, Βιωματική Μάθηση


1. Εισαγωγή
Είμαστε οι μαθητές της Β τάξης του τομέα Πληροφορικής του ΕΠΑΛ Πολυγύρου και κατά το σχολικό έτος 2011-12 ιδρύσαμε μια εικονική επιχείρηση Πληροφορικής, στα πλαίσια του μαθήματος «Συντήρηση Υπολογιστών».
Αρχικά την ιδέα την έριξε ο καθηγητής μας ο κ. Κουτσάκας, κάπου κοντά στον Νοέμβριο και μας άρεσε τόσο που την ξεκινήσαμε αμέσως.
Η βασική ιδέα ήταν:
·        να φτιάξουμε, με όσο το δυνατόν μικρότερο κόστος, μια εικονική επιχείρηση πληροφορικής
·        να αναλάβουμε τους ρόλους των εργαζομένων της (του διευθυντή, της γραμματείας, του λογιστηρίου, κλπ)
·        και να επισκευάζουμε υπολογιστές των συμμαθητών και των καθηγητών του σχολείου μας
Αρκετοί ορισμοί της εικονικής επιχείρησης υπάρχουν διαθέσιμοι αλλά αυτός που φάνηκε να είναι πιο ταιριαστός στο εγχείρημα μας είναι ο εξής (http://www.virtualenterprise.org/): «Η εικονική επιχείρηση αποτελεί προσομοίωση μιας πραγματικής επιχείρησης που οργανώνεται και διαχειρίζεται από μαθητές με σκοπό να τους προετοιμάσει για το πραγματικό εργασιακό περιβάλλον. Με την καθοδήγηση ενός εκπαιδευτικού (συμβούλου) και την συνεργασία με εταίρους του πραγματικού επιχειρηματικού κόσμου οι μαθητές (1) αντιλαμβάνονται την φύση της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας, τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της, την δομή και τις διαχειριστικές ανάγκες της και εμπλέκονται σε καθημερινές διοικητικές ασχολίες.»
Από την δική μας μεριά το είδαμε ως μιας ευκαιρία να κάνουμε το ούτως ή άλλως ευχάριστο αντικείμενο της «Συντήρηση ΗΥ» ακόμη πιο ευχάριστο μιας και το μάθημα θα γινόταν ακόμη πιο πρακτικό και βιωματικό.
Από την πλευρά μας λοιπόν οι στόχοι της συμμετοχής μας στην δράση αυτή ήταν να μάθουμε στην πράξη:
1.     πώς να επισκευάζουμε και να  συντηρούμε υπολογιστές αλλά και
2.     πως δημιουργείται, οργανώνεται και λειτουργεί μια επιχείρηση πληροφορικής που ασχολείται με αυτή τη δουλειά.
Εκτός από τους παραπάνω στόχους κατά τη διάρκεια των αρχικών συζητήσεων που κάναμε μεταξύ μας προέκυψαν και οι εξής στόχοι:
3.     η καλλιέργεια του ομαδικού πνεύματος
4.     η ανάπτυξη προσωπικών και επιχειρηματικών δεξιοτήτων
5.     η σύνταξη επιχειρηματικής αλληλογραφίας / εγγράφων
6.     η στενότερη σύνδεση του σχολείου με την αγορά εργασίας
7.     η κοινωνική προσφορά.
2.Επονυμία.
Η επιλογή ονόματος μας δυσκόλεψε αρκετά. Το όνομα που τελικά επιλέξαμε για την «επιχείρηση» μας είναι «FixPC». Βασικά κριτήρια επιλογής ήταν το να είναι περιγραφικό της δραστηριότητας της «επιχείρησης», πιασάρικο, εύκολο στην απομνημόνευση, μικρό.
3.Έδρα και ωράριο λειτουργίας.
Έδρα της επιχείρησης είναι το ΕΠΑΛ Πολυγύρου και ειδικότερα το εργαστήριο κατεύθυνσης «Πληροφορικής-3 Timothy Berners Lee» στο οποίο γίνεται και το μάθημα της Συντήρησης ΗΥ.
Η επιχείρηση παραλαμβάνει εξοπλισμό προς επισκευή καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδος κατά τις ώρες λειτουργίας του σχολείου. Η επισκευή του εξοπλισμού γίνεται την 6η και 7η διδακτική ώρα κάθε Πέμπτη, στα πλαίσια του μαθήματος «Συντήρηση ΗΥ» του ωρολογίου προγράμματος καθώς και σε τυχών κενά διδασκαλίας του τμήματος.
4.Εξοπλισμός και «εικονικό κόστος».
Ο εξοπλισμός που χρησιμοποιήσαμε για την εικονική επιχείρηση ήταν ο εξοπλισμός του εργαστηρίου. Για να αποκτήσουμε όμως μια εικόνα των χρημάτων που θα χρειαζόμασταν αν η επιχείρηση ήταν πραγματική κάναμε έναν πρόχειρο προϋπολογισμό, προσπαθώντας να κρατήσουμε το κόστος όσο πιο χαμηλά γίνεται:

Πίνακας 1: Εξοπλισμός εικονικής επιχείρησης / κόστος εξοπλισμού
α/α
Περιγραφή είδους
Ποσότητα
Κόστος Μονάδας
Συνολικό Κόστος
1
Πάγκοι εργασίας
2
45,00
90,00
2
Σετ Εργαλεία χειρός
2
6,90
13,80
3
Μεταχειρισμένες οθόνες TFT 15inch για τους πάγκους εργασίας
2
35,00
70,00
4
Πολύμετρο
1
9,90
9,90
5
Ανακατασκευασμένος ΗΥ γραμματείας
P IV, 512RAM, 80HDD, DVD RW
1
80,00
80,00
6
Λογισμικά




Windows Sticker licence
Avast Free Antivirus
Open Office
1
1
1
Free
Free
Free
Free
Free
Free
7
Πίνακας ανακοινώσεων
1
9,90
9,90
8
Πλατφόρμα Ηλεκτρονικού Ταχυδρομείου Gmail, Εγγράφων GoogleDocs, Ιστολογίου Blogger, Ιστοσελίδας GoogleSites, Φωτογραφιών Google+ Albooms, Βίντεο Youtube
1
Free

Free

9
Μέσα κοινωνικής δικτύωσης Facebook, Twitter, Google+

Free

Free

10
Δημιουργία επαγγελματικών καρτών, αφισών και φυλλαδίων Vistaprint



5. Παρεχόμενες υπηρεσίες και κοστολόγηση.
Αρχικά αποφασίστηκε να παρέχονται μια σειρά από υπηρεσίες συντήρησης και επισκευής υπολογιστών σταθερών και φορητών, δικτυακού εξοπλισμού και εκτυπωτών. Και ενώ αρχίσαμε την καταγραφή των παρεχόμενων υπηρεσιών προέκυψε το ζήτημα της τιμολόγησης / χρέωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Το ζήτημα αυτό μας απασχόλησε ιδιαίτερα γιατί από την μία δεν θέλαμε να παίρνουμε χρήματα εμείς από την άλλη όμως θα έπρεπε με κάποιον τρόπο να «χρεώνουμε» έστω και εικονικά κάτι στους «πελάτες» μας για τις παρεχόμενες υπηρεσίες.
Η ιδέα της προαιρετικής δωρεάς χρημάτων κατευθείαν από τους πελάτες μας σε κάποια ΜΚΟ έδωσε την λύση.  Από τις ΜΚΟ που γνωρίζαμε επιλέξαμε το «Χαμόγελο τους παιδιού» και ήρθαμε σε επαφή μαζί τους.
Έπρεπε να λύσουμε δύο ζητήματα:
·        να μπορούν πρακτικά και με εύκολο τρόπο οι πελάτες μας να κάνουν την δωρεά τους στο «Χαμόγελο»
·        εμείς να μην έχουμε καμία επαφή με τα χρήματα
·        η διαδικασία της δωρεάς να είναι απόλυτα αδιάβλητη και καθαρή
Λύση στα παραπάνω μας έδωσε ο κουμπαράς / σπιτάκι με κλειδαριά που μας προμήθευσε το «Χαμόγελο του παιδιού» και τον οποίο τοποθετήσαμε στο γραφείο των καθηγητών. Τα κλειδιά της κλειδαριάς τα έχει το «Χαμόγελο του παιδιού» και κάθε τρεις μήνες έρχεται κάποιος υπεύθυνος ο οποίος ξεκλειδώνει, μετράει με την παρουσία μας τα χρήματα, εκδίδει απόδειξη για το καταμετρημένο ποσό και ξανακλειδώνει.
Αφού λοιπόν λύσαμε το παραπάνω ζήτημα προχωρήσαμε στην σύνταξη τιμοκαταλόγου των παρεχόμενων υπηρεσιών:
Πίνακας 2: Παρεχόμενες Υπηρεσίες Πληροφορικής της FixPC
α/α
Περιγραφή εργασίας
Ύψος προαιρετικής δωρεάς για μαθητές
Ύψος προαιρετικής δωρεάς για καθηγητές
1
Τεχνικός έλεγχος Η/Υ
Εντοπισμός Προβλήματος και ενημέρωση πελάτη
2€
4€
2
Σύντομη αντιμετώπιση προβλήματος
Επισκευή διάρκειας μικρότερης των 30 λεπτών
1€
2€
3
Καθαρισμός από ιούς, spyware κλπ.
Εγκατάσταση προστατευτικού software
Καθαρισμός PC από απειλές
Εγκατάσταση free Anti-Virus /
Anti-Spyware
2€
4€
4
Αναβαθμίσεις
Εγκατάσταση Υλικού (σκληρού δίσκου, μνήμης RAM, καρτών επέκτασης, κλπ)
Εγκατάσταση Drivers
Έλεγχος καλής λειτουργίας
3€
ανά συσκευή
6€
ανά συσκευή
5
Αντίγραφα ασφαλείας (Backup) Αρχείων
Backup αρχείων και επαναφορά τους στο δίσκο ή σε DVD:
Emails και Settings, Έγγραφα και προσωπικά αρχεία, Μουσική, videos, φωτογραφίες
1 / 1,5 / 2 €
ανάλογα
με τα GBs
2 / 3 / 4 €
ανάλογα
με τα GBs
6
Εύρεση ανανεωμένων Drivers
Εύρεση Drivers όλων των εσωτερικών και εξωτερικών συσκευών.
Αντιγραφή των Drivers σε usb flash drive
5 €
10 €
7
Εγκατάσταση επιλεγμένου Software
Εγκατάσταση έως πέντε προγραμμάτων
2,5 €
5 €
8
Ανάκτηση Δεδομένων που σβήσατε κατά λάθος
Κατόπιν εκτίμησης
από 4 €
από 8 €
9
Format / Εγκατάσταση Windows ή Linux
Εγκατάσταση Windows (τυπικός)
Εγκατάσταση Drivers Συσκευών
10€
20€
6. Στελέχωση, οργανόγραμμα, ρόλοι, αρμοδιότητες.
Την εικονική επιχείρηση στελεχώνουν οι εξής μαθητές του Β-πι: (1) Έφη Μπλιουκά (2) Άννα Νικολαΐδου (3) Δημήτρης Πολίτης (4) Χριστόδουλος Σκονδράνης (5) Άννα Στοΐκούδη
Το οργανόγραμμα της επιχείρησης:

Εικόνα 1: Οργανόγραμμα επιχείρησης
Περιγραφή αρμοδιοτήτων
Ο Διευθυντής:
  • Διαμορφώνει το γενικό όραμα / σκοπό / στόχο της επιχείρησης
  • Έχει τον γενικό συντονισμό και την γενική εποπτεία / διαχείριση της επιχείρησης
  • Διευθετεί διενέξεις / λύνει προβλήματα που προκύπτουν
Το Τεχνικό τμήμα:
  • Επισκευάζει τα μηχανήματα
  • Μετά το πέρας της επισκευής συμπληρώνει έντυπο Φ2-ΕΠΙΣΚΕΥΗΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ
Τεχνικός Διευθυντής:
  • Συνολική εποπτεία / ευθύνη των επισκευών
Γραμματεία / Οικονομικό:
  • Παραλαβή μηχανημάτων / συμπλήρωση φόρμας παραλαβής
  • Τήρηση ημερολογίου επισκευών
  • Συμπλήρωση εντύπου Φ1- ΠΑΡΑΛΑΒΗ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ
  • Επικοινωνία με πελάτες και ενημέρωση τους για την πρόοδο / ολοκλήρωση των εργασιών
  • Τήρηση αρχείου επισκευών (Φ1, Φ2)
  • Τήρηση αρχείου οικονομικών (έσοδα / έξοδα)
7.  Διαδικασίες
Η παρακάτω εικόνα περιγράφει την διαδικασία ελέγχου / επισκευής του εξοπλισμού πληροφορικής:

Εικόνα 2: Διαδικασία ελέγχου / επισκευής
8.  Προωθητικές ενέργειες
  • Δημιουργία ιστολογίου με διεύθυνση http://fixpcepalpolyg.blogspot.com
  • Δημιουργία επαγγελματικών καρτών στον δικτυακό τόπο http://www.vistaprint.co.uk
  • Δημιουργία και ανάρτηση αφισών σε κεντρικά σημεία του σχολικού συγκροτήματος
  • Μοίρασμα διαφημιστικών φυλλαδίων στους μαθητές και τους καθηγητές
9. Απολογισμός των μέχρι τώρα δράσεων και αποτελεσμάτων.
Από την δοκιμαστική έναρξη λειτουργίας της εικονικής επιχείρησης (Νοέμβριος 2011) μέχρι σήμερα έχουν παραληφθεί δεκαπέντε (15) εξαρτήματα / είδη πληροφορικής, ειδικότερα:
  • 2 Laptop
  • 6 Netbooks
  • 7 σταθερούς υπολογιστές Desktop PC
  • 1 router / δρομολογητή
Η κατανομή των εξαρτημάτων αυτών σε ποσοστά απεικονίζεται στην παρακάτω εικόνα:

Εικόνα 3: Κατανομή εξοπλισμού προς επισκευή

Η κατανομή των βλαβών των παραληφθέντων εξαρτημάτων απεικονίζεται στην παρακάτω εικόνα:
Πλαίσιο κειμένου: Κατανομή βλαβών
Εικόνα 4: Κατανομή εξοπλισμού προς επισκευή
Οι παραπάνω επισκευές απέφεραν έσοδα περίπου 70€ στον κουμπαρά του «Χαμόγελο του Παιδιού»
10. Μελλοντικά σχέδια
Στα μελλοντικά σχέδια της επιχείρησης είναι η επέκταση των δραστηριοτήτων της και σε άλλα αντικείμενα της επιστήμης Πληροφορικής καθώς και σε άλλες τάξεις και τμήματα του σχολείου. Ειδικότερα, μέχρι το τέλος της τρέχουσας σχολικής χρονιάς έχει προγραμματιστεί:
  • δημιουργία βάσης δεδομένων σε MS-Access, στα πλαίσια του μαθήματος Βάσεις Δεομένων της Γ’ τάξης της ειδικότητα της Πληροφορικής, για την καταγραφή της λειτουργίας της επιχείρησης και μελλοντικά δημιουργία web-based βάσης δεδομένων
Για την επόμενη σχολική χρονιά έχει προγραμματιστεί:
  • παροχή υπηρεσιών δημιουργίας ιστοσελίδων, στα πλαίσια του μαθήματος «Προγραμματιστικά Εργαλεία Διαδικτύου», της Β τάξης του τομέα Πληροφορικής
  • παροχή υπηρεσιών επεξεργασίας πολυμέσων, στα πλαίσια του μαθήματος «Πολυμέσα», της Γ τάξης του τομέα
  • ηλεκτρονική παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών (μέσω της δημιουργίας forum) από μαθητές σε μαθητές για θέματα «Υλικού Ηλεκτρονικών Υπολογιστών»
Ευχαριστίες
Θέλουμε να ευχαριστήσουμε την κ. Σάτκα για την βοήθεια που μας πρόσφερε στην επεξεργασία των φωτογραφιών που χρησιμοποιήσαμε στην παρουσίαση. Επίσης θέλουμε να ευχαριστήσουμε τον κ. Λιολιόπουλο για την φωτογράφιση του σχολείου. Τέλος θέλουμε να ευχαριστούμε τον κ. Κουτσάκα για την πρωτοβουλία που πήρε ώστε να συμμετάσχουμε στο συνέδριο αλλά και για την καθοδήγηση και τον συντονισμό που έκανε για να υλοποιηθεί η εικονική επιχείρηση.
Βιβλιογραφία
1. Josie P. H. Huang: An Evaluation Framework to Support Development of Virtual Enterprises
2. EURONET, European Network for Experts and Technology brokers, www.euronet.org.gr Εικονικές Επιχειρήσεις, ένα εργαλείο επαγγελματικής κατάρτισης, Πράσινη βίβλος για την Επιχειρηματικότητα στην Ευρώπη. ΓΔ Επιχειρήσεων, EU, 2003.
3. http://www.sivitanidios.edu.gr/index.asp?a_id=367 Δημιουργία Εικονικών Επιχειρήσεων στα ΤΕΕ, Σιβιτανίδειος Δημόσια Σχολή Τεχνών και Επαγγελμάτων.

4. http://news.pathfinder.gr/scitech/717791.html Πανελλήνιος Διαγωνισμός «Καλύτερη Εικονική

   Επιχείρηση 2011»

5. http://www.sen.org.gr/?page_id=24, Σωματείο Επιχειρηματικότητα Νέων.

6.http://www.uom.gr, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου